Ungdomar mår sämre

Läser i dagens Svenska Dagbladet om hur svensk ungdom mår sämre än sina föräldrar. Detta är tydligen ett trendbrott, men inget som kan känns speciellt nytt för den som har någon typ av känsla. Ungdomar idag har inte en lika bra miljö som tidigare, sämre skola, sämre ungdomssatsningar. Att det personliga ansvaret för uppfostran har sjunkit kan väl man inte sticka under stolen med.

Att ungdomar mellan 16-18 röker, dricker och testar narkotika allt mindre är bra. Alla de sakerna är något som hör till ett vuxenliv och de fria val man då anses kunna ta. Något som dock förbyllar mig är att man i analysen talar om att ungdomsarbetslösheten påverkar siffrorna, men hur många av våra 16-18 åringar anses skall jobba för att klara sitt eget uppehälle egentligen? Har jag missat något, bör inte detta vara en tid då man går i skolan och sommarjobbar som mest. Om vi har en så stor grupp av ungdomar under 18 som måste jobba för att livnära sig idag, då är det något som är fel! Var är föräldrarna?

Pressen och svårigheten att klara livets alla val. Samt den höga ungdomsarbetslösheten, svarar Sven Bremberg, som analyserat ungdomars ohälsa i en regeringsrapport i höstas.

Detta låter dock för konstigt, har verkligen Svenska Dagbladet tittat endast på 16-18 åringar? Om de tittat på en större ungdomsgrupp med högre ålder, i sådana fall är svaret vinklat och konstig! Vilka är egentligen ungdomarna?

image5

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer
Postat av: Patrik

Mycket bra skrivet!
Tänk om regeringen alltid hade resonerat rent logiskt. Sven Bremberg tycker alltså att ungdomar ska behöva jobba när man går i gymnasiet? Jag tycker vi ska satsa mer pengar på dem unga, samt föräldrarna så någon alltid kan vara hemma och ta hand om barnen. Precis som Housewives i USA. Ge ungarna en bra och trgg uppväxt!
Pengarna för att täcka detta då? Tjae, se http://alternativet.blogg.se/1177804957_sagan_om_den_haverera.html . :)
Kan du skicka mig ett mail? Jag har en sak jag privat vill fråga dig.

2007-05-03 @ 18:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0